To råd man gjerne hører igjen og igjen innen interiørdesign er at man skal våge å ha mørke farger på veggene samt at man også skal tørre å tenke stort selv i små interiører. Jeg har lenge hatt lyst til å gå tilbake til papir lanterner over spisebordet slik vi hadde en periode da vi bodde i nord. Jeg liker enkelheten ved de og de gir også et fantastisk fint lys når de er tente på kveldstid. Men jeg ville gjerne ha et par større skjermer enn Ikea`s Regolit og Artilleriets Taiyó ble for dyrt og for stort med sine 90 cm. Så jeg la planen på is helt frem til jeg fikk se høstens Självständig kolleksjon hos Ikea. Der hang drømmelampa midt i butikken til skarve 129,- pr. skjerm, dog fremdeles litt i største laget med sine 70 cm i omkrets men den som intet våger vinner som kjent intet heller så jeg kjøpte med meg to stykker og hang de opp over spisebordet vårt som er 200 cm i lengde. 

Når det gjelder interiørdesign så kan jeg ha flust av ideer i hodet om hva som kommer til å se bra ut slik og sånn, men OM det faktisk funker 100% vet jeg sjeldent før jeg faktisk har forsøkt. Når jeg først har forsøkt derimot vet jeg i grunnen umiddelbart om det funker eller ikke, men disse lampene forvirret meg skikkelig for de første to ukene tenkte jeg "mjeh" hver gang jeg så de. Jeg ESLKER selve lampa, men jeg fikk virkelig testet teorien om at man aldri kan gå "too big" for de var virkelig svære. Jeg kunne jo for så vidt ignorert min iboende angst om å lage hull i tak og vegger og hengt opp nok en krok midt i mellom de som allerede henger der og gått for ett eksemplar, men siden bordet jo er såpass langt som det er og jeg heller ikke ønsker noen flombelysning for å dekke behovet for lys ved spisebordet følte jeg at to lamper er mer riktig enn bare en. Nå har det derimot gått seg litt mer til og jeg blir mer og mer overbevist om at det kanskje ikke alltid er så dumt å tenke litt større enn man har en tendens til å gjøre. Det fordrer derimot at man klarer å holde det øvrige interiøret sånn nogen lunde  i sjakk og unngår for mange småting som slenger her og der, ellers blir utrykket raskt "rotete". Håndkremen til Sprekenhus står der rett og slett fordi den ble kjøpt på en tur inn til Oslo i går. Jeg har tidligere forsøkt Argan oljen deres og vært strålende fornøyd med den så jeg gleder meg til å forsøke denne også. En annen ting jeg ble obs på i går er at papir lanterner er en del av også Hay`s kolleksjon denne høsten med tre forskjellige størrelser å velge mellom. Så ønsker du å gå litt mer ned i størrelse enn disse kan det hende du finner lampen din hos dem :)  




/



Two advices you'll often hear when it comes to interior design is never to be afraid of using dark colors on your wall and dare to go big even in smaller spaces. I´ve been wanting to go back to the rice paper lamps we used to have when we were living up north, but i wanted something a little bit bigger than Ikeas Regolit and the Taiyó lamp that can be purchased at Artilleriet was a little too big and expensive for me. So i put my plans on hold until i noticed Ikea`s new Självständig collection this fall with these paper lanterns among one of the items. Totally affordable with $10.00 a piece although still a bit bigger than i had originally planned, but i decided to give them a chance. 

When it comes to interior design i usually have a lot of ideas in my head about what would look great with this or that. But i won't know if it actually does works until i`ve tried it. When i do though i can usually tell you straight away if it works or not. These lamps on the other hand made me really confused and for the first fourteen days my head went "meh" every time i saw them. Absolutely LOVED the shades, but they were just soooo big. Downsizing til one wasn't really an option either since our dinner table is 200 cm i length and i feel like i need two lamps to achieve the light we need. But since then i have to admit that they`ve grown on me and i kind of like them now. Still big though but it works as long as I'm able too keep the everyday clutter in the apartment down, which isn't always but i sure do enjoy the moments i do ;) The hand lotion from Sprekenhus was purchased on a trip to Oslo yesterday. I used their argan oil last winter and really loved it so I'm exited to test this product out too. Something else i noticed yesterday is that rice paper lanterns are a part of Hay`s new autumn/winter collection too, so if you feel that Ikea`s are a bit too much you might find your preferenced size there :) 













Therese 






1 comment

  1. I really like the way you have taken and retouched these photos, they are colour, but almost appear black and white:) Great blog

    ReplyDelete

© Scandinavian Simplicity. Design by FCD.